A vitorlázás technikai sport, így az eszköz célja, hogy az adott feladatot a lehető legtökéletesebben hajtsa végre segítve a kormányos mozgását, hajókezelési technikáját. Ebből kifolyólag az optimist ugyanúgy, mint bármelyik másik vitorlás hajó számos módon tuningolható.

A tuningolás során nem szabad elfelejteni, hogy az Optimist egy One Design osztály igen szoros megkötésekkel, korlátokkal. Éppen ezért fontos, hogy tisztában legyünk a lehetőségekkel. Az osztályszabályt általában évente/kétévente kiegészítik, módosítják. Az új szabályrendszer először 1996-ban lett magyarra lefordítva. Sajnálatos módon ezután nem került sor a módosítások fordítására, kezelésére, illetve az eredeti fordítás léte is elfelejtődött.
Ezt a tendenciát megállítva döntöttünk úgy, hogy saját erőből lefordítatjuk a teljes Optimist Osztályszabályt, melyre 2009 év végén került sor, a 2010-es évre vonatkozó szabályokkal.  Ez a kisfüzet Bárki által (önköltségi áron) elérhető, beszerezhető.
Természetesen nem feledkezünk meg a kiegészítésekről sem, így a legújabb, a 2015-ös szezonra vonatkozó módosításokat is már lefordítattuk.

 

Az alább felsorolt egyes optimistes eszközök/kiegészítők/alkatrészek mindegyike összhangban van az osztályszabállyal, azok használata legális.
Egy-egy eszközre több variációt is bemutatunk az alap kiviteltől a non plus ultra kategóriáig. Ezen kategóriák mindegyike elérhető nálunk.

Az optiparts katalógusban részletes információt is talál az adott eszközökről. Lapozzon bele, nézze meg!
Ha kérdése van, jöjjön el hozzánk, írjon nekünk, vagy hívjon minket!



Shottkötél
Az optimist shottkötél egy teljesen átlagos 8mm-es kötél. Persze kötél és kötél között van bőven különbség. A gyári kivitel (kék-fehér) egy kimondottan jolle vitorlázáshoz gyártott kötél, mely könnyen kezelhető, nem csúszik, nem törik, nem keményedik meg, a csigába jól illeszkedik. Egy másik, szintén optimistes kötél (sárga) hasonló tulajdonságokkal bír, a tapintása valamennyivel lágyabb, puhább .
non plus ultra kategória a könnyített shott. Ez annyit jelent, hogy a kötél kúpos, átmérője 6,5-9mm közötti. A vastagabb rész akkor esik a csigához, amikor az optimist vitorla krajcra van húzva, míg a vékonyabb része akkor esik a csigához (illetve a kormányos kezéhez) amikor a vitorla raumra/hátszélre van kiengedve. Ez azért van így, mert krajcban a többet súrlódó kötél erősebb része jobban ellenáll, míg hátszélben a vékonyabb kötélen keresztül jobban lehet érezni a vitorlában ébredő erőt.
 


Racsnis csiga
Az optimistben egy racsnis csiga van, így érdemes a kínálatot jól megnézni, hisz ez az a csiga, mely közép-erős szélben segít a kormányosnak a shottkötél megtartásában (illetve megakadályozza annak visszacsúszását).
A csigák közötti különbség súlyban, kivitelben, anyagban, tárcsaméretben, csapágyazásban és a fogazat kialakításában van. Választék van bőven, mindenki tud számára megfelelőt találni az alapkivitelű igen érdekes, átlátszó csigától a non plus ultrakategóriáig, ami jelen esetben éehet egy Harken csiga, vagy egy tárcsás Ronstan csiga.
 
 
Csigák a shottkötélhez
Az optimistben a shott-rendszerhez három csigára van szükség. Egy racsnis csigára, egy másik kisebb talpcsigára, valamint egy harmadik csigára, mely a boomon lévő Y-ra van csatlakoztatva. Mindegyik csigának sokféle variációja, típusa és minősége van. A legfontosabb, hogy mindegyik könnyen pörögjön és lehetőleg ne "egye" meg túl gyorsan a shottkötelet.
A racsnis csigán kívüli két másik csiga lehet két egyforma kisebb csiga is, de az a csiga, mely végső soron a boomra van csatlakoztatva, abból van egy kimondottan optimistes csiga is. Ez tulajdonképpen a non plus ultrakategória: a köteles csiga. A csigára egy speciális 3mm-es fuchsolható UV álló bevonatú kötél van erősítve, melynek a másik végén (szintén fuchsolva) egy karabiner van. Így ezzel a rendszerrel a shottkötél rövidíthető, a shott behúzása felgyorsítható. A racsinis csigán kívüli másik két csiga mindegyike Harken csiga, mely magában hordozza a minőséget, a hosszú élettartamot, a kopásállóságot és nem utolsó sorban az igényes esztétikai megjelenést.
 
 
Kampós csiga
A fent említett csigákon kívül az optimisten már csak a kampós csiga és egy kisebb csiga van, mely mindkettő a gaff megfeszítésében játszik szerepet. A kampós csigából van egy alapkivitel (siklócsapágyas, piros), mely teljes mértékben ellátja feladatát, míg van a non plus ultra kategória, a Harken golyós kampós csiga. Ennek a csigának specilás kialakítású a háza, melynek köszönhetően teljes mértékben ráfekszik az árbocra. Ez meggátolja a csigát abban, hogy mozogjon (illetve így nem fogja az árbocot koptatni), valamint a gaff meghúzása is egyszerűbb.
 
 
Gaff meghúzó szett
Már csak egy csiga maradt, amiről még nem volt szó. Ez a gaff meghúzásában játszik szerepet és a feljebb említett kampóval egy kötélre van felfűzve. Tulajdonképpen maga a gaff kötél a kampós csiga és ez a kisebb csiga egy szettet alkot. Természetesen ebből is van variáció, azaz egy alapkivitel, mely a piros kampóval, egy dyneema kötéllel és egy kis siklócsapágyas csigával jár (mely szett amúgy az adott feladatot jól ellátja).
non plus ultra kategória a Harken gaff szett. Ez a szett a feljebb említett Harken kampós csigából, egy 29mm-es Harken (speciálisan felül nyitott) golyóscsapágyas csigából és egy fuchsolható Vectraan kötélből áll. Ez a szett a minőségibb anyagok, a könnyebb súly és a kisebb súrlódás miatt könnyebb és gyorsabb gaff kezelhetőséget tesz lehetővé.
 

Spagócák
A spagóca igen komoly feladatot lát el, hisz a vitorla ezen kis kötelek által van felkötve a rudazatra. Fontos, hogy ne lazuljanak ki, idő előtt ne menjenek tönkre, ne kopjanak el. Ettől függetlenül a spagóca részben fogyóeszköz az optimistes évek alatt, így érdemes megfelelő mennyiségő, jó minőségű kötelet beszerezni.
Számos vitorlás boltban többféle vékony kötél kapható a 0,5-3mm-es méretig (és még azon túl is), az egyszínűtől a színesig, a lágytól a keményig.
Mi a leggyakrabban használt 1,2mm-es, 2mm-es és a 3mm-es Vectran spagócákat ajánljuk, melyek kevlar belsővel és érdesített polyester külsővel rendelkeznek. Igen jók csúszás ellen, élettartamuk (elhagyáson kívül) magas.
 
 
Széljelző
A zászlós széljelző egy hagyományos széljelző. Felépítése miatt nem feltétlenül a legpontosabb, de ettől függetlenül természetesen használható.
A fröccsönttött műanyag "nyilas" széljelző egy modernebb, igen precíz széljelző, mely nagyon pontosan mutatja a szél irányát. Érdekessége, hogy hátszélben pörgéssel jelzi a vitorlából kiáramló szelet, mely az optimális hajóvezetésre enged következtetni.
 
 Széljelzők

Rajtóra
Nem kérdés, hogy ezeknek a kis digitális eszközöknek igen fontos feladatuk van a vitorlázásban. Mindkét óra könnyen kezelhető, és hangos csipogással jelzik az időt. A panelos órát ("egértévét") elsősorban a hajótestre felszerelve használják a vitorlázók.
non plus ultra kategóriát, az Optimum Time OS315-ös karórát bárhova fel lehet erősíteni, karra, mentőmellényre, árbocra, boomra. Beépített ISAF időzónákkal (3 és 5 perces) renelkezik. Mindkét óra igen népszerű.
 

Markolatok
A kormányhosszabító végén lévő markolatról nem mindenkinek jut eszébe az, hogy fejleszthető, sőt igen egyszerűen cserélhető is. Minőségben több típus áll rendelkezésre.
Opéban a karbon hosszabbító nem megengedett. Így az alapkivitel az, amikor az alumínium hosszabbító végén egy sima egyszerű kalap van. Ennek sajnos az a hátránya, hogy ha az alu vizes lesz, akkor csúszni fog, ami ebben a sprotágban elég gyakran elő tud fordulni.
A következő szint a gumis markolat, mely már jó tapadást biztosít. Ezután a szivacsos markolatot érdemes megemlíteni (alapkivitelben fekete színű), mely nagyon kellemes fogást, igen jó csúszásmentességet biztosít.
A non plus ultra kategória a "Jamaica" fantázianevű szivacsos markolat, mely nagyon kellemes esztétikai megjelenést biztosít.
 
 
Svertszekrény tuning
Ez egy tipikusan kishajós (svertes hajós) fejlesztési lehetőség arra, hogy pl. optimistnél az osztályszabály által meghatározott gyártási rést a svert és a svertszekrény között kihézagoljuk. Az optimist svert jellemzően felül elől, valamint alul hátul ér hozzá a svertszekrényhez. Az ide elhelyezett gumituskók megvédik a svertet és a hajót a kidörzsölődéstől, valamint részben csökkentik a svert előre-hátra kotyogását.
vékony teflon csíkot a svertszekrény nyílásába, annak az oldalára lehet felhelyezni, mellyel a svert oldal irányú billegését lehet csökkenteni.
Természetesen semelyik irányú mozgást sem lehet nullára lecsökkenteni, hisz ekkor a svert mozgása nehézkessé válna, esetleg be is feszülne.
 

Svertet biztosító gumikötél
Korábbi időkben csak egy sima gumikötéllel volt a hajó elejéhez húzva a svert, mely a felúszást gátolta, illetve a pozícionálást segítette. Az újfajta rendszerrel az alapfunkciók megmaradtak, csak a módszer, a kivitelezés tökéletesedett. Egy funkcióval még bővült a rendszer, mégpedig azzal, hogy a kiülőgurtni feszessége (részben) ezzel van beállítva. Bátran ki lehet jelenteni, hogy az összes opéban ezt a szisztémát használják, ami könnyen összerakható, beállítható, cserélhető.
 
 
Szürke racsi (duck tape)
A vitorlázók kelléktárából hiányozhatatlan eszközök egyike a szürke (textilerősített) ragasztószalag.
Sok kishajós és természetesen opés is ezzel védi hajójának sarkait, éleit, ami az ütközések ellen nyújt védelmet. Ezen ragasztószalagból is számos típus van. Beruházás esetén érdemes arra figyelni, hogy ha majd a szalagot el kell távolítani, akkor az ne vegyen igénybe több órát és különböző vegyszereket (ezért kell a minőséget jól megválasztani). Amúgy az eltávolítás során maga a ragasztóanyag okozza a fejtörést, kivéve ha a szürke ragasztószalag UV álló! Hihetetlen, de igaz, hogy ezt a fajta ragasztószalagot évek múltán is olyan könnyen le lehet választani a hajóról, mint ahogyan azt a tuningoló feltette. Persze nem csak UV álló, hanem vízálló is és természetesen rendkívül erős.
 

Sólyakocsi kerék
A variálható felszerelések sorából a sólyakocsi kerék sem maradhat ki. A két felfújható típus mellett, melyek között csak átmérőben van különbség, a non plus ultra ketegáriájú Optiflex Lite fantázianevű kerék is igen népszerű. Előnye, hogy belső tömlő mentes, nagy átmérőjű és igen merev szerkezetű. Merevségének köszönhetően nem csak optimisteknél használható.
 
 
Kerékpecek
Ha már szó volt a sólyakocsi kerekekről, akkor érdemes lehet megemlíteni a kerekeket biztosító pecket is, ami egy-egy nemzetközi versenyen sajnos lehet hogy fogyóeszközzé válik. Ebből kétféle típus van, a kör alakú, illetve a hullámos hosszúkás. A kör alakú galvanizált, tehát egy védőbevonatolt típus, mely így áll ellen a sós környezetnek, míg a hosszúkás típus rozsdamentes acélből van, tehát ez anyagában ellenálló az adott krönyzeti hatásoknak.
 



Ezen az oldalon minden jog fenntartva! Másolása a szerző engedélyéhez kötött!
Ezen a weboldalon sütiket (cookie) használunk annak érdekében, hogy javíthassuk a felhasználói élményt és jobb szolgáltatást nyújthassunk.