Hodács Composites

A HOOK története


39 éves a Magyar Optimisztezés… 25 éves a Hodács Optimistgyártás.
Most megtudhatod, hogy mi áll a negyedszázados siker mögött, mit jelent a HOOK Opézás! 

Mielőtt kronológikus sorrend mentén olvasnál a 25 éves Hodács Optimist építésről, szeretnénk bemutatni magát az építői gondolkodást.

Hodács Lajos Optimist építő szemei előtt mindig is az ifjúság segítése, a hazai közönség kiszolgálása, megfelelő minőséget elérhető áron elképzelések lebegtek és lebegnek a mai napig is. Ezen eszméknek köszönhetően mindig nagylelkű felajánlásokat tett, melyek végigkísérték a magyar Optimistezés történetét, fejlődését és egyben azok mozgatórugóivá is váltak.
Hol egy-egy komplett hajót ajánlott fel a győztes Bajnokcsapatnak, vagy épp -ami még mind a mai napig él- egy versenyző használt hajóját cserélte le egy vadonat újra, persze mindenféle költség nélkül.

Az ifjúsághoz, hajóépítéshez való hozzáállásának köszönhetően az elmúlt 25 évben számos olyan sikeres versenyző nőtt fel,  akik a mai napig meghatározó alakjai a magyar vitorlázásnak, legyen szó versenyzőről, edzőről, csapatvezetőről, vagy bármilyen más területen ténykedő személyről.
Ők azok, akik tudtukon kívül is írták a magyar Opés történelmet, akik a HOOK Opésok elitjéhez tartoztak és tartoznak. Egyéniségek, egyedi készítésű hajókkal, csak nekik, csak a magyar gyártótól!

És mindez mit eredményezett? Számos bajnoki címet (25 év alatt 32-t!), kiváló, sőt soha nem látott eredményeket a nemzetközi versenyeken, mint Pula, Portoroz, Nápoly, Workum, Garda. 

Különböző generációjú versenyzők mellett klubok, sőt maga az MVSZ is számos segítséget kapott a Hodács Műhelytől. Például, amikor a jelenlegi 3 db Optimist Osztályszövetségi Opék beszerzési büdzséje jócskán a 3 hajó piaci ára alatt volt, Hodács Lajos kérdés nélkül tett eleget a kérésnek. Felajánlások tucatjai történtek és történnek a mai napig, legyen szó versenyről, edzőtáborról, klinikről, vagy valamilyen Optimistes vetélkedőről.

Minek köszönhető mindez? A versenyző – építő közötti személyes kapcsolatnak. Hiszen egy technikai sportágban elengedhetetlen, hogy a nemzetközi eredményességet megcélzó versenyző mögött ne álljon ott az építő, a vitorlavarró, a szakember.
Ez, Hodács Lajos magyar Optimist építő által, szakmai tudásának, és természetesen a közös beszélt nyelvnek köszönhetően rendkívül nagy előnyt jelent, amit egy élversenyzőnek ki kell használnia.

És végül, de nem utolsó sorban Hodács Lajos mérnök emberként mérnöki precizitással készítette és készíti a hajókat, mérnökhöz hűen számolt árak vannak, melyek mindig a piaci értékek alatt maradtak/maradnak, ezzel is segítve a hazai közönséget, a magyar eredményességet.

Ez a HOOK Opézás lényege, az, amitől eredményesebb lehetsz. (Az Optimist specifikus kéziköny magyar írójának szakmai tudásáról nem is beszélve, ami szintén elérhető a Hodács műhelyben!)

 

És most jöjjön a kronológia:

Az 1980-as évek végén, amint a fűzfői ifjúsági vitorlázásban újabb generációk jelentek meg és szerettek volna Optimistekkel vitorlázni, szánta rá magát Hodács Lajos, hogy az addigi szörfépítésből származó tapasztalatait felhasználva megépítse az első Hodács Optimistet. Ez az első hajó ugyanott készült, ahol korábban a szörfdeszkák azaz a fűzfői klub egyik hangárjában. Sőt a 35 évvel ezelőtti szörfdeszka építésből származó gyantalenyomatok még itt-ott láthatóak. 

Sajnálatos módon erről a legelső Optimistről közelebbi, részletes képeket nem sikerült találnom, csak az alább láthatót.

Az első Hodács Opé

 Ennél az első Hodács Optimistnél számos érdekesség van:
-          hátul a rece, gyantába szórt kristálycukorból készült,
-          a válaszfalat a nehéz rétegelt lemez miatt furatokkal meg kellett könnyíteni,
-          légzsákok helyett styrol habok biztosították a felhajtóerőt,
-          a svert és kormány rétegelt lemezből voltak.

Ez az első hajó 1988-ban készült, amit természetesen több másik is követett. Pár év múlva már fejlesztve lett az építési technológia, és a légszekrényes, laminált belsejű hajók készítése következett. A svertek-kormányok ekkor már (’90-es évek eleje) epoxyból készültek.
A légszekrényes Optimist építés technológiai upgrade-je pár évvel a One Designosítás előtt történt. Ekkor a hajótestek zárt, duplaszerszámos vákuumtechnológiás eljárással lettek gyártva.

 Zárt szerszámos, légszekrényes Optimistek, a kor divatjának megfelelő színekkel

Ezek a légszekrényes Optimistek voltak az 1995-ös One Design megjelenéséig a legjobb technológiával készített Optimistek.

1996-ban aztán jött a One Design Optimist, ami építésének Hodács Lajos bátran nekifogott és megszerezte a jogot az építéshez.

Persze ez nem is volt olyan egyszerű: prototípus készítés – feldarabolás – ellenőrzésre elküldés – visszaigazolások – fényképek küldése – végül az IODA főfelmérőjének a megjelenése és sablonfelmérési procedúrája vezetett a pozitív végeredményhez.

 Bár egy fejjel lefelé fordított Opén sokminden nem látszik, de ez az a Prototípus Opé, amiről rengeteg kép készült amiket az IODA-nak el kellett küldeni ellenőrzésre.


A One Design megjelenése után, a mai napig sok minden nem változott, hisz azért is lett szabványosítva, egységesítve az Opé, hogy az mindenhol Optimist legyen.

  Opé vákuumozás alatt

Persze azért némi különbségek vannak. Például nem mindenki használ vakkum technológiát arra, hogy a kötelező fenék maganyagot a rétegek közé szorítsa, ne pedig simán csak rátegye. Az általunk készített vákuumzsák (is) biztosítja azt, hogy az általunk készített hajók merevek, erősek legyenek, ne pedig energiaelnyelő bödönök, mint például az egy nap alatt összedobott charterhajók, vagy tömeggyártott hajók.

Kevés, sőt bátran mondhatom, hogy egyetlen olyan építő sem volt, akinél a svertnyílás belül!! osztott színű volt. Tehát alul fehér, mint a hajó külső színe, felül pedig olyan, mint a hajó belső színe. Maga az IODA-s főfelmérő az egyik 2000-es évek eleji EB-n is jócskán nagyot nézett, amikor ilyet látott. Hát bizony, tudnak ezek a magyar fiúk!

Az évek múlásával, amit a Hodács műhely kínálni tud, az továbbra is a kiváló minőség, több évtizedes hajóépítői tapasztalat, versenyképes árak.
Sőt, most már bátran le lehet írni, hogy a technikai szaktudás mellett olyan edzésmódszert, tematikát, hajóvezetési gyakorlatot, magasabb szintű vitorlázási készségfejlesztő tanácsokat és tippeket is tud kínálni a Hodács műhely, Hodács Attila nemzetközileg elismert optimist specifikus edző által, mely komplex tanácsadás egyetlen más hajóépítőnél sem érhető el.

Ez a mi történetünk, ami egyben a te történeted is. Írjuk együtt az Opés történelmet, ahogy tették azt a korábbi generációk.  A profi Optimistezés itt kezdődik: Hodács Műhely!
Gyere és légy tagja az elit Hodács Opésoknak!

opticoach
 
optiparts logo